Każda brama garażowa zabezpieczy Twój pojazd i sprzęty oraz poprawi komfort korzystania z budynku. Pomiędzy rodzajami bram jest jednak wiele różnic i każdy zaspokaja nieco inne potrzeby. Niektóre pozwalają zaoszczędzić maksymalnie dużo wolnej przestrzeni, inne pieniądze, a część rozwiązań zamienia garaż w eleganckie przydomowe biuro bądź siłownię, na które nie ma już miejsca w domu. Wybór warto więc dobrze przemyśleć, a nasz poradnik Ci w tym pomoże.
Jakie są rodzaje bram garażowych?
Najczęściej montowane bramy garażowe to rozwiązania standardowe – czyli brama uchylna lub rozwierana dwuskrzydłowa. Coraz większą popularnością cieszą się bramy segmentowe, a wiele osób w ogóle rezygnuje z typowych konstrukcji na rzecz np. rolet antywłamaniowych, drzwi przesuwnych czy okien i drzwi balkonowych. Jak to zwykle bywa, każde rozwiązanie ma zalety i wady, a kryteriami wyboru są przede wszystkim warunki na posesji i potrzeby jej właścicieli.
Klasyczne rozwiązania: brama garażowa uchylna lub dwuskrzydłowa
To najprostsze i najtańsze rodzaje bramy garażowej. Bramy garażowe uchylne przy otwieraniu wysuwają się delikatnie poza bryłę budynku, jednak po chwili sprytnie chowają wewnątrz garażu, pod sufitem. Masz wówczas wolne miejsce na całym podjeździe i nie przeszkadzają Ci otwarte drzwi – jak w przypadku bramy dwuskrzydłowej. To rozwiązanie dobrze się sprawdza także wtedy, gdy podjazd przed garażem jest pochyły, nierówny – gdy ukształtowanie terenu uniemożliwiałoby lub utrudniało pracę skrzydeł bramy.
Jednak aby prawidłowo zamontować bramę garażową uchylną, trzeba włożyć nieco więcej pracy, bo część konstrukcji mocowana jest do sufitu. Bramę skrzydłową instaluje się prościej i szybciej. W obu przypadkach warto natomiast wybrać firmę, która dostarczy i od razu zamontuje całość: kłopot z głowy!
W naszej firmie Stalmex projektujemy i wykonujemy również takie garaże, które poza bramą uchylną mają jeszcze furtkę i okna. To rozwiązanie zapewnia świetne warunki do majsterkowania w budynku. Żeby skorzystać z garażu, nie musisz za każdym razem otwierać i zamykać bramy – wychodzisz szybko i wygodnie przez furtkę. Po pracy możesz zostawić na noc uchylone okna, żeby garaż się wywietrzył np. z zapachu używanej chemii. Dodatkowa wentylacja przeciwdziała też wilgoci.
Nowoczesna brama segmentowa: maksymalna oszczędność miejsca
Bramy garażowe segmentowe z reguły są nieco droższe od uchylnych, ale poruszają się w świetle wjazdu – nie wychylają poza budynek. Brama się przesuwa do góry, „łamie” (pozwala na to budowa segmentowa) i w całości wjeżdża pod sufit. Dzięki temu możesz zaparkować samochód tuż przed bramą garażową i wciąż ją (bez przeparkowania pojazdu) otworzyć/zamknąć. Taka możliwość świetnie się sprawdza, jeśli garażu używasz również do czasochłonnych prac przy samochodzie (masz auto w zasięgu kilku kroków i całe wnętrze wolne; a gdy potrzebujesz szybko wyjść, po prostu opuszczasz bramę). Przydaje się także wtedy, gdy budynku używasz jeszcze do innych celów i potrzebujesz w nim dużo miejsca, a dysponujesz tylko krótkim podjazdem, który służy jednocześnie za parking.
Podobnie jak w przypadku modelu uchylnego montaż bramy segmentowej wymaga przytwierdzenia konstrukcji również na suficie garażu.
Bramy rolowane, czyli rolety antywłamaniowe
Brama garażowa rolowana to jeszcze jedno sprytne rozwiązanie. W praktyce z reguły jest po prostu roletą antywłamaniową, która estetycznie się zwija oraz chowa w kasecie zamontowanej na nadprożu. Zapewnia takie same korzyści jak brama segmentowa, z tym że nie musisz montować konstrukcji na suficie garażu. Z drugiej strony rolety antywłamaniowe mają bardziej skomplikowany mechanizm i więcej ruchomych części: bywają bardziej awaryjne i droższe w naprawie. Przeważnie są też cieńsze, a cierpi na tym izolacja i akustyka pomieszczenia. Minusem jest także mniejsze pole do popisu przy wyborze bramy garażowej. Wszystkie rolety wyglądają podobnie, a w obrębie modeli skrzydłowych, uchylnych czy segmentowych zamówisz bramę w idealnie pasującym do otoczenia kolorze (również niestandardowym) albo drewnopodobną.
Wszystkie omówione rodzaje bram pozwolą Ci zagospodarować przestrzeń wzdłuż ścian garażu. Natomiast jeśli masz zamontowane na suficie np. uchwyty na sprzęt zimowy (lub planujesz ich montaż), odpadają bramy uchylna i segmentowa. Wtedy zastanów się nad zwykłymi skrzydłami, roletą lub drzwiami przesuwnymi: kolejnym sprytnym i estetycznym rozwiązaniem. Montaż drzwi przesuwnych jest jednak możliwy tylko w odpowiednio dużym budynku, tak aby po otwarciu przylegały one do którejś ze ścian.
Okna i drzwi balkonowe zamiast bramy garażowej
Od kilku lat wiele osób również zupełnie rezygnuje z bramy garażowej na rzecz okien i drzwi balkonowych. W ten sposób zamienisz garaż w designerskie przydomowe biuro, ogród zimowy czy siłownię. To o wiele tańsze, prostsze i szybsze rozwiązanie niż rozbudowa domu.
Jeśli masz sporą posesję, możesz wówczas wyremontować swój garaż w bryle domu i dowolnie go zagospodarować, a za rozsądne pieniądze postawić w innym miejscu blaszak. Garaż blaszany zabezpieczy Twój pojazd i oddali od Ciebie konieczność jego odśnieżania, a może przy tym się pięknie wpisać w przydomową przestrzeń. W naszej firmie dostarczamy np. blaszaki drewnopodobne czy w różnych kolorach (np. białym, antracytowym, zielonym). Montaż budynku trwa od godziny do kilku. Tanio i szybko upieczesz więc dwie pieczenie na jednym ogniu – zyskasz dodatkowe pomieszczenie w domu, nie pozbawiając się wygodnego garażu.
Dopasowana do potrzeb brama garażowa – jaką wybrać?
Podsumowując:
- Jeśli masz dość ograniczony budżet, szukasz prostego rozwiązania, wybierz bramę dwuskrzydłową lub uchylną. Pamiętaj tylko, że skrzydła bramy potrzebują do pracy w miarę równego terenu. W przypadku pochyłego, nierównego wjazdu, szybciej i taniej zamontujesz bramę uchylną. Razem z bramą uchylną świetnie się sprawdza furtka – to codzienne udogodnienie dla domowych mechaników i majsterkowiczów.
- Jeśli zależy Ci na maksimum wolnej przestrzeni na podjeździe, wybierz bramę segmentową lub drzwi przesuwne. Spisze się także brama rolowana (roleta antywłamaniowa), z tym że może gorzej sobie poradzić z izolacją i tłumieniem dźwięków. Gdy na postawienie samochodu masz miejsce wyłącznie na krótkim podjeździe przed garażem, to jedyne rozwiązania, które pozwolą Ci otworzyć i zamknąć bramę bez konieczności przeparkowania i tracenia czasu.
- Jeśli garaż chcesz zmienić np. w biuro czy siłownię, zamontuj drzwi balkonowe. Zyskasz dużo naturalnego światła i poprawisz estetykę budynku. Zadbasz o dodatkowe pomieszczenie bez rozbudowy domu. Przydomowy garaż dowolnie zagospodarujesz, a swój samochód i sprzęt możesz wymeldować do wolnostojącego blaszaka. Estetyczny, np. drewnopodobny czy pomalowany na pasujący kolor garaż blaszany postawisz szybko i w rozsądnych pieniądzach.
Gdy już zawęzisz wybór, weź pod uwagę fakt, że bramy garażowe muszą być technicznie dopasowane do warunków. Masz już garaż i zamierzasz tylko dokupić bramę? Najlepiej poprosić dostawcę o konsultację. Przy wymianie bramy warto natomiast sugerować się specyfikacją (np. ciężarem) poprzedniej. Jeżeli dopiero planujesz budowę, wybierz firmę taką jak nasza, która całościowo projektuje, wykonuje i montuje blaszaki z bramami (oraz innymi udogodnieniami jak np. okna, furtka, wiata). Wtedy wystarczy wskazać typ bramy garażowej i wykonawca dostosuje odpowiednio projekt.
W przypadku ocieplonego garażu w bryle domu zweryfikuj jeszcze, czy upatrzona brama zapewni dobrą izolację. W przeciwnym razie zapłacisz wyższe rachunki.
Jaką bramę garażową wybrać pod kątem estetyki?
Jeśli masz garaż w bryle domu, w jego pobliżu lub w ogrodzie, to zwróć uwagę nie tylko na funkcjonalność bramy, lecz także na jej wygląd. Dzisiaj możesz efektownie wkomponować bramę garażową w całe otoczenie. Do drewnianych elementów domu lub architektury ogrodowej dobierz bramę drewnopodobną (np. uchylną/dwuskrzydłową). To brama stalowa, ale wykończona w taki sposób, że jej segmenty do złudzenia przypominają deski, i to z pięknym rysunkiem usłojenia. W nowoczesnym budownictwie świetnie się prezentują bramy grafitowe i antracytowe, a w stylu klasycznym – pomalowane na biało. Ciemnozielony lakier w macie idealnie wpisze natomiast garaż w ogród. Oczywiście to nie wyczerpuje wszystkich możliwości – w dobrej firmie zamówisz bramę w dowolnym kolorze z palety RAL/BTX.
FAQ:
- Jaką bramę wybrać do garażu blaszanego?
Najczęściej do garażu blaszanego dobierana jest brama rozwierana dwuskrzydłowa lub uchylna. Jeśli natomiast zależy Ci na maksimum wolnej przestrzeni przed garażem, najlepiej może się sprawdzić brama garażowa segmentowa, drzwi przesuwne albo rolety antywłamaniowe.
- Ile kosztuje brama garażowa?
Za bramę garażową trzeba zapłacić od około 1900 złotych (dwuskrzydłowa, uchylna). Nowocześniejsze rozwiązania: bramy segmentowe czy roletowe są nieco droższe. Większą inwestycją jest również brama do garażu dwustanowiskowego. Cenę bramy znacznie podnosi napęd, który pozwala na jej automatyczne otwieranie i zamykanie.
- Czy da się dokupić napęd do bramy garażowej?
Z reguły tak, chociaż nie każdą bramę garażową da się zautomatyzować (najwięcej trudności przysparzają duże bramy dwuskrzydłowe, a najmniej: bramy uchylne i segmentowe). Napęd trzeba dopasować do typu i ciężaru bramy oraz planowanej częstotliwości jej użytkowania (np. kilka kontra kilkanaście razy w ciągu doby).